Witamina K jest jedną z najmniej popularnych witamin. Nieznajomość tego związku chemicznego może wpłynąć na jego niedobór w diecie. Awitaminoza może natomiast prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji.

Podejrzenia o istnieniu witaminy K były wysuwane już na początku XX wieku. Witamina zostałajednak odkryta w latach dwudziestych ubiegłego stulecia przez Henrika Dama oraz Edwarda Doisy’ego. Badacze zostali za to odkrycie wyróżnieni Nagrodą Nobla.

Witamina K spełnia w organizmie istotne funkcje. Przede wszystkim odpowiada ona za krzepliwość krwi. Zapobiega tym samym krwotokom wewnętrznym oraz zbyt obfitemu krwawieniu menstruacyjnemu. Warunkuje szybkie tworzenie się strupów, a więc i szybkie gojenie się ran.Innym zadaniem witaminy K jest zapewnienie homeostazy wapnia, a więc jego właściwego poziomu. Ponadto, bierze ona udział w metabolizmie kości i chroni je przed osteoporozą.

Zarówno nadmiar, jak i niedobór witaminy K grozi negatywnymi skutkami. Nadmiar witaminy stwierdzany jest bardzo rzadko. Do jego objawów zalicza się nadpotliwość oraz uczucie gorąca. Jest on bardzo niebezpieczny, gdyż powoduje rozpad erytrocytów – czerwonych krwinek, które są odpowiedzialne za transport tlenu. Niewystarczająca liczba erytrocytów nazywana jest anemią lub niedokrwistością, która nieleczona może doprowadzić do niedotlenienia serca. Poważne konsekwencje może przynieść nadmiar witaminy K u niemowląt, u których grozi on żółtaczką.

Tak jak i nadmiar, niedobór witaminy K nie jest częstym zjawiskiem. Wynika to z powszechnego występowania tego związku w produktach spożywczych. Ponadto, może być on wytwarzany w jelicie grubym przez bakterie. Niedobór związany jest przede wszystkim z zaburzeniami krzepnięcia krwi, a więc powolnym gojeniem się ran i obfitym krwawieniem menstruacyjnym.Może także powodować krwotoki wewnętrzne. Co więcej, prowadzi on do zaburzeń mineralizacji kości i osteoporozy.

Jak wspomniano, witamina K występuje w wielu produktach spożywczych. Wskazuje się, że duże jej ilości zawierają zielone warzywa, m.in. sałata, kapusta, brokuły, szpinak. Witamina K występuje także w innych warzywach, m.in. w selerze i ziemniakach. Wśród owoców ją zawierających można wymienić awokado i truskawki. Ponadto, występuje ona w jajkach, serach i jogurtach, a także w podrobach i olejach.

Witamina K, tak jak witaminy A, D i E, jest rozpuszczalna w tłuszczach. Oznacza to, że jest ona lepiej przyswajana przez organizm, jeśli zostanie mu dostarczona wraz z tłuszczem.

Witamina K jest jedną z najmniej znanych witamin. Występuje jednak w wielu produktach spożywczych, więc zróżnicowana dieta chroni organizm przed jej niedoborem. Należy podkreślić,że awitaminoza witaminy K jest szczególnie niebezpieczna ze względu na jej negatywny wpływ na układ krwionośny.

Autor artykułu: Anna Skikowska