Prowadząc własną działalność musimy zatroszczyć się o kreację wizerunku i promocje. Dzięki efektownym wizytówkom i ulotkom na pewno zostaniemy zauważeni. Wykonując projekt graficzny zwracamy uwagę na kolory, oprawę i oczywiście tekst. Ulotka musi być czytelna, zwracać uwagę i zostać zapamiętana. Wszystko jednak na nic, jeśli dobrze wykonany projekt nie jest odpowiednio przygotowany do wydruku.

Poniżej podajemy kilka praktycznych rad, jak w prosty sposób dopracować grafikę, aby drukarnia cyfrowa Kolumb zrealizowała projekt jak najsprawniej. Przed wysłaniem pliku do drukarni konieczne jest jego zoptymalizowanie, aby nasze projekty na papierze wyglądały równie wspaniale, jak w programie do obróbki graficznej. Dowiemy się, co kryje się pod pojęciami CMYK, spad, ppi czy margines bezpieczeństwa.

Co to jest CMYK?

Najprościej mówiąc, CMYK to pojęcie pochodzące z poligrafii i oznacza paletę barw. Skrót pochodzący z angielskiego pochodzi od słów C – Cyan, M – Magenta, Y – Yellow, K – Black (litera K pochodzi od słowa Key Colour lub według innej wersji od ostatniej litery słowa Black). Dlaczego ważna jest znajomość palety CMYK? Drukując różnokolorowe materiały, otrzymujemy często różne wersje kolorystyczne. Kolory powstają przez połączenie podstawowych barw CMYK-a w proporcjach od 0 do 100%. Gdy chcemy uzyskać na przykład głęboką czerń w projekcie, zastosujemy format 50/40/40/100 CMYK.

Musimy zdawać sobie sprawę, że projekt graficzny prezentowany na monitorze, a projekt otrzymany po wydruku, będą się od siebie różnić. Dzieje się tak dlatego, ponieważ do wyświetlania barw używane są kolory w formacie RGB. Dodatkowo na różnych monitorach, ze względu na kartę graficzną nasz projekt będzie prezentował się inaczej. Należy zatem przed wydrukiem zmienić przestrzeń kolorów z RGB na CMYK i dopasować nasycenie odcieni kolorystycznych.

Format i rozmiar rzeczywisty naszego wydruku

Format materiałów preferowanych przez drukarnie to w pierwszej kolejności format PDF. Dopuszczalne są również formaty TIFF, PSD, EPS, JPEG, a także pliki otwarte programu Corel (z tekstami zamienionymi na krzywe). Zapisanie PDF-a jako plik kolorowy (kompozytowy) umożliwi wprowadzenie poprawek, w postaci przykładowych nadlewek (tzw. trapping).

Kolejnym aspektem jest rozmiar naszego wydruku. Na stronie drukarni na ogół dostępne są gotowe szablony, z których warto skorzystać. Dzięki nim upewnimy się, czy zachowaliśmy należyte odstępy i marginesy. Należy zwrócić uwagę na odpowiednie spady, czyli wąskie paski arkusza, który podczas wydruku jest usuwany.

Kolejnym istotnym elementem przygotowania wydruku jest zachowanie marginesu bezpieczeństwa. Jest to zazwyczaj obszar od 3 mm do 5 mm. Elementy istotne dla naszego projektu nie powinny wychodzić poza to pole. To co znajdzie się w marginesie bezpieczeństwa może zostać usunięte podczas obróbki introligatorskiej za pomocą niedokładnych gilotyn i krajarek.

Odpowiednia rozdzielczość grafik

Mapy bitowe, czyli na przykład zdjęcia projektu powinny mieć rozdzielczość 300 ppi. Z kolei obrazy jednokolorowe (monochromatyczne) od 1200-2400 ppi. Za to w grafikach wielkoformatowych, gdzie projektem jest billboard, dopuszczalna jest niższa rozdzielczość już od 30 ppi.

To najważniejsze aspekty o jakich należy pamiętać przed przygotowaniem projektu do wydruku. Niezależnie jaki produkt chcemy wydrukować: wizytówkę czy ulotkę, skorzystajmy z gotowych szablonów, w których zaznaczone są linie cięcia, spady oraz marginesy bezpieczeństwa. Ułatwią one pracę i pozwolą zmniejszyć ryzyko poprawek. Owocnego drukowania!