Jedną z podstawowych funkcji ubezpieczeń komunikacyjnych jest zapewnienie środków finansowych na naprawę auta, jeśli dojdzie do jego uszkodzenia. Możesz w takiej sytuacji skorzystać z ubezpieczenia OC sprawcy kolizji czy wypadku, bądź też z własnego autocasco. Wysokość odszkodowania zależy od wielu czynników – dowiedz się więcej i zobacz, jak zadbać o swoje auto.

Zanim wykupisz polisę – poznaj wartość swojego auta!

Jednym z często popełnianych przez kierowców błędów przy wyborze i zakupie ubezpieczeń komunikacyjnych jest nieprzywiązywanie odpowiedniej wagi do wyceny własnego pojazdu. Nie można zapomnieć, że ma ona istotne znaczenie, jeśli dojdzie do powstania szkody i walki o odszkodowanie.

Praktyka w firmach ubezpieczeniowych jest różna – w niektórych sam podajesz średnią wartość rynkową samochodu, w innych wyceny dokonuje pracownik takiej firmy, korzystając ze specjalnych katalogów. Na wartość Twojego pojazdu wpływają takie czynniki jak m.in. jego marka, rocznik, model i przebieg, ale również np. dodatkowe wyposażenie (dowiedz się więcej o dokonywaniu wyceny: https://kioskpolis.pl/jak-okresla-sie-wartosc-samochodu-porady-dla-kierowcow/). Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do przyjętej przez ubezpieczyciela wyceny, skorzystaj z pomocy niezależnego rzeczoznawcy. Ideałem jest wartość pojazdu maksymalnie zbliżona do rzeczywistej rynkowej wartości.

Ponieważ wartość pojazdu ma wpływ na wysokość składki ubezpieczeniowej, część kierowców woli ją zaniżyć. Trzeba jednak pamiętać, że w razie szkody, z powodu zaniżenia składki możesz otrzymać zbyt niskie odszkodowanie, niewystarczające na pokrycie kosztów naprawy.

Z kolei zawyżanie wartości pojazdu również jest błędem – w przypadku szkody i tak otrzymasz odszkodowanie bazujące na bieżącej, zaktualizowanej w dniu wypadu wartości auta. Wyjątkiem jest podpisanie polisy ze stałą sumą ubezpieczenia.

zbite lusterko

fot. shutterstock.com

Jak wygląda wypłata odszkodowania?

Jeżeli dojdzie do szkody i otrzymasz odszkodowanie na naprawę auta, możesz zdecydować się na metodę gotówkową lub bezgotówkową.

W przypadku wariantu gotówkowego (nazywanego też kosztorysowym) otrzymasz pieniądze z odszkodowania i na własną rękę zorganizujesz naprawę pojazdu – w wybranym przez siebie warsztacie, korzystając z dowolnie dobranych części. Wysokość odszkodowania zależy od sporządzonego przez rzeczoznawcę z firmy ubezpieczeniowej kosztorysu naprawy.

W wariancie bezgotówkowym (nazywanym też warsztatowym) nie dostajesz pieniędzy do ręki – zorganizowaniem naprawy zajmuje się ubezpieczyciel, nie musisz więc martwić się o szukanie odpowiedniego warsztatu czy części. To wersja wygodna, jednak nie masz do końca wpływu na to, gdzie i w jaki sposób przebiegać będzie naprawa.

stłuczka

fot. shutterstock.com

Odszkodowanie przy szkodzie całkowitej

Jeśli uszkodzenia auta są na tyle duże, że jego naprawa okazuje się nieopłacalna, można stwierdzić szkodę całkowitą. W przypadku szkody z OC sprawcy mówimy o niej, gdy koszty naprawy przewyższają wartość pojazdu przed wypadkiem. Przy szkodzie z AC zasady mogą być inne – zwykle koszty naprawy muszą przewyższać ok. 70% wartości pojazdu przed wypadkiem.

W takiej sytuacji wysokość odszkodowania wylicza się tzw. metodą dyferencyjną, czyli różnicową. Od wartości rynkowej auta w dniu szkody odejmuje się wartość wraku – i takie właśnie odszkodowanie otrzymuje kierowca. Pamiętaj, że możesz nie zgodzić się z opinią ubezpieczyciela i dowodzić, że naprawa jest opłacalna – warto skorzystać ze wsparcia niezależnego rzeczoznawcy czy zaprzyjaźnionego warsztatu.