Codziennie rano po przebudzeniu, pierwszym odruchem jest wyciągnięcie rąk do góry i rozciągnięcie się. Podobnie, gdy długo spędza się czas przed komputerem od czasu do czasu mniej lub bardziej świadomie naciągamy swoje ciało robimy kilka energicznych wymachów ramionami. Po co to wszystko? Po to, aby rozruszać zastany organizm, podpompować trochę krwi i poczuć się nieco bardziej komfortowo i świeżo. Wychodzi więc na to, że częściej niż się nam wydaje wykonujemy najprostsze ćwiczenia rozciągające, czyli stretching.

Co to jest streching?

Stretching jest formą ćwiczeń przez wielu niedocenianą i pomijaną. Niemniej jednak, coraz częściej w planach zajęciowych fitness clubów pojawiają się takie treningi. Czym właściwie jest stretching? Jest to zestaw ćwiczeń polegających na rozciąganiu mięśni. Celem tego jest zwiększenie ich elastyczności i ruchliwości w stawach oraz poprawienie cyrkulacji krwi w organizmie. Wywodzi się z jogi i pilatesu.

Gdzie ćwiczyć?

Najlepiej jest zapisać się na zajęcia w klubie fitness, bowiem nieprawidłowe wykonywanie poszczególnych ćwiczeń może nieść ze sobą fatalne konsekwencje. Mięśnie niedostatecznie rozgrzane są podatne na uszkodzenia i kontuzje. Dodatkowo, nieumiejętne ustawienie ciała może również powodować ból i urazy. Z tego też powodu, o wiele lepiej ćwiczyć to pod okiem doświadczonego i wykwalifikowanego trenera fitness. Dodatkowo zajęcia w grupie pozwalają na dobranie się w pary i wzajemną pomoc w pogłębianiu poszczególnych pozycji i w ewentualnym korygowaniu błędów przez bardziej doświadczonego partnera treningowego. Ponadto, kluby fitness są wyposażone w akcesoria pomocne w pogłębianiu rozciągnięcia, przede wszystkim wszelkiego rodzaju gumy zaprojektowane z myślą o rozciąganiu. Dużym udogodnieniem są również duże lustra, które zazwyczaj są w klubowych salkach fitness, dzięki którym można na bieżąco sprawdzać czy jest się w dobrej pozycji.

Zalety strechingu

Stretching poprzez rozciąganie i uelastycznianie mięśni zwiększa ich ruchliwość oraz wytrzymałość. Do lamusa należy odłożyć wszelkie tezy jakoby streching nie był ćwiczeniem wymagającym wysiłku. Wprost przeciwnie, zazwyczaj po tego typu zajęciach jest się zmęczonym dokładnie tak samo jak po innych treningach w klubie fitness. Dodatkowo stretching wysmukla mięśnie, dzięki czemu bez spadku wagi jest szansa na wciśnięcie się w mniejszy rozmiar. Co więcej, po dobrze wykonanym stretchigu zyskuje się uczucie lekkości oraz przestaje doskwierać dyskomfort związany z zastaniem stawów.

Stretching powinien być wykonywany po wszystkich treningach – czy to fitness, czy siłowym, czy po rozegraniu partii siatkówki. Jest to konieczne z tego powodu, że mięśnie podczas wysiłku się kurczą i przez to stają się krótsze. Może to powodować ograniczenie zakresu ruchu a w skrajnych wypadkach nawet urazy.

O czym pamiętać przy rozciąganiu się?

  1. Przed rozciąganiem mięśni muszą być one dobrze rozgrzane, aby nie nabawić się kontuzji.
  2. Dobierzmy wygodny strój, który nie będzie krępował ruchów – doskonale sprawdzi się ten wykorzystywany do zajęć w klubie fitness.
  3. Nie przekraczajmy granicy bólu, aby nie doprowadzić do naderwania lub zerwania mięśnia lub ścięgna.

W obliczu tylu korzyści wynikających z rozciągania się, nie sposób nie uwzględnić w swoim planie treningowym zajęć ze stretchingu. Tak więc, bidony w dłoń i do najbliższego fitness clubu!

Szukasz fitness clubu w Warszawie? Polecamy cityfit.pl