Magnez jest pierwiastkiem chemicznym, który pełni w ludzkim organizmie istotne funkcje.Rosnąca świadomość dotycząca roli tego pierwiastka wpływa na jego coraz częstszą suplementację. Może on być jednak dostarczany do organizmu poprzez dietę, co wynika z jego powszechnego występowania w produktach spożywczych.

Magnez jest metalem oznaczanym symbolem „Mg”, a jego liczba atomowa jest równa 12. Został on odkryty w połowie XVIII wieku przez szkockiego chemika Josepha Blacka.Wskazuje się na powszechne występowanie magnezu. Sprzyja ono jego wykorzystaniu w przemyśle, zwłaszcza lotniczym.

Jak wspomniano, magnez spełnia w ludzkim organizmie szereg ważnych zadań. Po pierwsze,warunkuje on prawidłowe działanie układu nerwowego. Sprzyja koncentracji i uczeniu się. Badacze wskazują, że jego niedobory przyczyniają się do zachorowań na depresję. Co więcej, magnez jest jednym ze składników kości i substancją wzmacniającą szkliwo zębów. Obniża także poziom cholesterolu, zapobiegając jego odkładaniu się w organizmie. Pierwiastek ten bierze ponadto udział w metabolizmie mięśni, a także łagodzi bóle menstruacyjne.

Zbyt mała ilość magnezu w organizmie uniemożliwia mu prawidłowe wykonywanie zadań. Wobec tego jego niedobór objawia się nerwowością, trudnościami z koncentracją, lękliwością. Jak wspomniano, może prowadzić do depresji. Częstymi symptomami niedostatecznej ilości magnezu są skurcze, zwłaszcza łydek, a także drżenie powiek. Ponadto, są nimi również próchnica oraz osłabienie włosów i paznokci. Niedobór mogą sugerować też zawroty i bóle głowy, a także problemy ze snem. U kobiet przyczynia się on do bolesnych menstruacji. Najpoważniejszymi konsekwencjami niedoboru magnezu, prócz depresji, są: astma oskrzelowa, cukrzyca typu 2 oraz nadciśnienie tętnicze.

Nadmiar magnezu w organizmie, tak jak niedobór, nie jest zjawiskiem korzystnym. Wskazuje się jednak na bardzo rzadkie występowanie takiego stanu. Wynika to z następującego faktu: magnez,który nie jest potrzebny organizmowi, a więc jego nadmiar, jest przez niego usuwany poprzez nerki.Należy jednak zauważyć, że osoby cierpiące na choroby nerek mogą mieć trudności z wydaleniem nadmiaru pierwiastka. Ponadto, możliwe jest dostarczenie organizmowi zbyt dużej dawki magnezu poprzez suplementację. Nadmiar magnezu objawia się niewydolnością oddechową oraz zbyt niskim ciśnieniem.

Wspomniano, że magnez bywa często suplementowanym pierwiastkiem. Możliwe jest jednak dostarczanie go organizmowi poprzez jedzenie. Bogatymi źródłami magnezu są warzywa strączkowe, szpinak, kasze oraz orzechy włoskie i laskowe. Ponadto bardzo duże ilości pierwiastka zawiera kakao, a nieco mniejsze gorzka czekolada.

Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Bierze on udział w wielu procesach, a konsekwencje jego niedoboru mogą być niezwykle poważne. Istotne jest w związku z tym stosowanie diety bogatej w magnez.

Autor artykułu: Anna Skikowska