Kwas foliowy jest związkiem chemicznym, nazywanym również witaminą B9. Powszechnie uważa-się, że jest on niezbędnym elementem diety kobiet będących w ciąży, ale spełnia on istotne funkcje również w organizmach innych osób.

Witamina B9 została odkryta w połowie ubiegłego stulecia. Nadano jej nazwę „kwas foliowy”, od łacińskiego słowa „folium”, które oznacza „liść”. Witaminę pozyskiwano bowiem z liści szpinaku.

Kwas foliowy powinien być dostarczany do organizmu przede wszystkim poprzez dietę. Bogatym źródłem witaminy jest wspomniany szpinak, ale inne warzywa również wykazują jej wysoką zawartość. Wśród nich wymienić należy sałatę, kapustę, kalafior, brukselkę oraz paprykę. Wskazuje się, że najlepszym źródłem kwasu foliowego są warzywa spożywane na surowo, gdyż wysoka temperatura towarzysząca gotowaniu i pieczeniu prowadzi do szybkiego rozkładu witaminy.

Kwas występuje ponadto w jajach, zbożach oraz orzechach. Pewne jego ilości zawierają również owoce, m.in. jabłka, banany i pomarańcze.Niedobory witaminy uzupełnia się poprzez suplementację, która szczególnie często jest stosowana przez kobiety będące w ciąży .

Nadmierna ilość kwasu foliowego w organizmie wywołuje skutki podobne do konsekwencji zatrucia innymi witaminami. Są to przede wszystkim wymioty, biegunki, zmęczenie i nerwowość, a także bezsenność. Prowadzi się także badania, mające potwierdzić lub zaprzeczyć twierdzeniu, że nadmiar kwasu foliowego dostarczany dziecku w okresie życia płodowego powoduje u niego otyłość.

Niedobór witaminy, a więc awitaminoza wywołuje najpoważniejsze skutki u dzieci, które nie otrzymywały jej odpowiedniej ilości w czasie ciąży. Skutkuje on rozszczepem kręgosłupa, a także wrodzonymi wadami rozwojowymi ośrodkowego układu nerwowego.

Ponadto, niedobór kwasu foliowego prowadzi do rozdrażnienia, problemów z koncentracją i zapamiętywaniem oraz ciągłego zmęczenia. Skutkuje również problemami ze snem. W skrajnym przypadkach może wiązać się z zahamowaniem wzrostu, a także z niedokrwistością.

Najważniejszą rolę kwas foliowy spełnia w okresie życia płodowego dziecka. Zapewnia on prawidłowy rozwój układu szkieletowego, chroni przed wspomnianym rozszczepem kręgosłupa.Wiąże się on także z właściwym rozwojem układu nerwowego.

Kwas foliowy pełni jednak w organizmie człowieka ważne funkcje nie tylko w czasie ciąży.Sprzyja on koncentracji, zapamiętywaniu i uczeniu się, pozytywnie wpływa na samopoczucie. Co więcej, pobudza procesy krwiotwórcze, a więc chroni organizm przed anemią. Stymuluje również wzrost organizmu. Niektórzy badacze wskazują także na antynowotworowe działanie witaminy B9.

Kwas foliowy jest jedną z mniej popularnych witamin. Często uważa się go za witaminę kobiet będących w ciąży, ale jego właściwa ilość jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego człowieka.

Autor artykułu: Anna Skikowska