Układ przeniesiena napędu w każdym pojeździe to zaawansowana konstrukcja, która składa się z wielu elementów oddziałujących na siebie, by sprzęgło mogło prawidłowo działać. Jednym z takich elementów jest siłownik sprzęgła, nazywany również “wysprzęglikiem”.

Siłownik sprzęgła w układzie hydraulicznym

Siłownik uzyskał swoje bardzo ważne znaczenie od kiedy upowszechniły się sprzęgła hydrauliczne. Wcześniej stosowane było rozwiązanie z linką sprzęgła, ale ze względu na swoją wysoką awaryjność zostało zastąpione specjalnym układem hydraulicznym. Wysprzęglik jest w nim najistotniejszym elementem obok pompy, która z kolei jest połączona z pedałem sprzęgła wprawiającym ją w działanie.

Zasada działania siłownika sprzęgła

Podstawowym zadaniem siłownika sprzęgła w układzie hydraulicznym jest rozłączanie napędu. Waro bowiem pamiętać, że sprzęgło jest tym nietypowym elementem w samochodzie, który jest co do zasady “włączony”, a naciśnięcie przez kierowcę pedału wyłącza napęd, a nie odwrotnie. W klasycznym sprzęgle hydraulicznym pod wpływem naciśnięcia pedału uruchamiany jest tłok pompy sprzęgła, który zaczyna przewodami tłoczyć specjalny płyn napełniający wewnętrzną część wysprzęglika. Pod wpływem ciśnienia płynu we wnętrzu siłownika wywyołuje on nacisk na dźwignię, która z kolei oddziałuje na łożysko oporowe, a to poprzez wprawianie w ruch sprężyny talerzowej prowadzi do odłączenia napędu.

Rodzaje siłownika sprzęgła

Przedstawiony wyżej mechanizm jest charakterystyczny dla klasycznej wersji układu hydraulicznego, nazywanego również półhydraulicznym, ponieważ obecnośc dźwigni oznacza zastosowanie również elementu mechanicznego. W tej wersji wysprzęglik jest odrębną częścią i znajduje się poza skrzynią biegów. De facto jednak współcześnie w pojazdach stosowane są dwa podstawowe rozwiązania:

  • osobny siłownik (wysprzęglik),
  • wysprzęglik centralny.

Ten drugi model jest nieco bardziej zaawansowany technicznie i coraz częściej spotykany w nowszych samochodach. W tym przypadku wysprzęglik znajduje się w skrzyni biegów, a do tego nie jest osobnym elementem oddziałującym na łożysko przy pomocy dźwigni. Wysprzęglik centralny to tak naprawdę dwa podzespoły zintegrowane w jeden. Składa się bowiem z typowego siłownika połączonego z łożyskiem. Dzięki temu, że nie jest tu konieczne stosowanie dźwigni, mamy do czynienia z układem w 100 % hydraulicznym. W takim przypadku siły wywołane przez pompę sprzęgła są przekazywane bezpośrednio przez wysprzęglik centralny na sprężynę tarczy dociskowej i w ten sposób odbywa się odłączanie napędu.

Czy warto wymieniać sam wysprzęglik?

Współczesne układy hydrauliczne różnią się od starych rozwiązań z linką sprzęgła tym, że choć generalnie działają sprawniej, to awarii może ulec znacznie więcej elementów niż tylko jeden. W tym również siłownik sprzęgła. Gdy potrzebna jest wymiana, lepiej od razu zdecydować się na całe nowe sprzęgło, a nie wymienianie pojedynczych elementów. Jest co najmniej kilka powodów, dla których nie powinno się kupować i wymieniać podzespołów z osobna. Oto one:

  • wymiana pojedynczego elementu nie daje gwarancji, że sprzęgło będzie działało sprawnie; bardzo szybko awarii ulec może także inna część i znów potrzebna będzie naprawa,
  • zakup całego zestawu sprzęgła lub sprzęgła z kołem zamachowym jest w ostatecznym rozrachunku tańszy niż kupowanie każdego elementu z osobna,
  • wymieniając od razu całe sprzęgło mniej płacimy fachowcowi za robociznę,
  • nowe sprzęgło oznacza pewność poprawnego działania, podczas gdy różne poszczególne elementy mogą nie być ze sobą do końca kompatybilne.

Przeczytaj więcej o elementach sprzęgła na blogu sprzegla24.pl

Czy warto kupić zestaw sprzęgła w internecie?

Niektórzy obawiają się kupowania zestawu sprzęgła przez internet, skoro i tak żeby go zamontować samochód trzeba oddać do warsztatu. Nie jest to jednak żadna przeszkoda, a wręcz przeciwnie – najbardziej opłacalnym pomysłem jest zakupienie sprzęgła samemu w sprzedaży wysyłkowej. Po pierwsze możemy to zrobić wygodnie przed komputerem, a po drugie mamy możliwość porównania różnych podzespołów i ich cen, by wybrać najlepsze. Zakup nowego sprzęgła samemu przez internet nie oznacza zaś, że będziemy musieli je sami zamontować. Po jego zakupieniu można spokojnie udać się do renomowanego warsztatu, gdzie specjaliści fachowo zajmą się jego instalacją w naszym pojeździe.